Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności jeżeli pozostawisz te ustawienia bez zmian pliki cookies zostaną zapisane w pamięci urządzenia
zmiana ustawień plików "cookies" może ograniczyć funkcjonalność serwisu
akceptuję

Aktualności

Wiolonczelowa walka

Wiolonczelowa walka

04 lutego 2013

Kompozytorzy muzyki współczesnej wyraźnie upodobali sobie wiolonczelę. Czy to przypadek, że koncerty na ten instrument napisali m.in. Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik i Krzysztof Penderecki? Odkryli oni nowe możliwości wiolonczeli, stosując nowe, niestosowane dotąd techniki gry. Do tej grupy należy również Marek Stachowski (1936 – 2004), który swoją przygodę z komponowaniem zaczął od studiów pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego. Twórczość kompozytorską łączył z działalnością pedagogiczną, przez wiele lat był także rektorem Akademii Muzycznej w Krakowie. Koncert wiolonczelowy skomponował w 1988 roku z myślą o wybitnym wiolonczeliście Borisie Pergamenschnikowie. Koncert cechuje klarowna forma i wyrafinowana harmonia. Każda część ma tylko jedną wyrazistą kulminację i czytelną kodę. Tak też jest w brawurowej, finałowej części Pezzo finale con moto. 
Kompozycja przywodzi na myśl dramatyczną ucieczkę. Kto przed kim ucieka? Obserwujemy walkę na śmierć i życie. Walczą dwie osoby, a może to jeden człowiek walczy z przeciwnościami losu? W starciu z bezwzględną rzeczywistością jesteśmy bezsilni, zwłaszcza kiedy wróg jest niewidzialny. Jednak po chwilowej słabości, jakim jest nagły upadek - zbieramy siły i podnosimy się. Jesteśmy zdeterminowani, nie mamy nic do stracenia. W finałowej walce zadajemy śmiertelny cios.